Sockrar mig igenom tillvaron.
16/07-2019

Så här i högsommartider gör alla skidåkare som mest träning. När en stark grund ska byggas görs många pass som kräver en hel del energi.

Försöker under den här tiden av året att ha ett stående femtimmars-pass i veckan, där vi brukar köra drygt halva tiden stakning, för att sedan byta till löparskorna. På dessa pass kör jag dock vatten och kickar till med något ätbart under andra halvan och kanske en liquid under sista timmen, så de pass jag egentligen ”sockrar” mig igenom är intervallpassen, och eftersom den här tiden på året bjuder på många långa sådana är det ofta till dessa jag just nu blandar stark sportdryck. Tycker långa tröskeldrag knappt 20 slag från max är superpass att göra på bandet, pulsen håller sig stabilt, och inga nerförsbackar som bryter av, brukar då ligga på 60-120 min effektiv intervalltid, mest löpning med stavar eller klassisk diagonal, någon gång stakning. På dom passen kör jag alltid rejält med sportdryck, och kryddar ofta med gel eller liquid under andra halvan. Gelerna har längre, men något långsamare effekt, medan liquids är korta energibomber som ger extra klipp i steget i runt en halvtimme, har räddat mig flera gånger och har alltid en sådan i vätskebältet numera.
Om inte mycket speciella omständigheter så försöker jag hålla mig borta från socker på lugna pass, undantag kan tex vara om jag är väldigt sliten, eller när lite extra energi på slutet av de riktigt långa passen behövs, annars vill jag helst hålla mig borta från det för att fettförbränning och liknande ska få jobba, medan hårda pass som kräver mycket kolisar oftast bjuder på någon form av sockerintag. Ju mer jag lär mig om min egen kropp, ju noggrannare blir jag att försöka optimera de pass jag gör och funderar mycket hur så ska bli fallet just för mig. Därför har jag de senaste åren blivit allt mer positiv till socker på hårda pass, det ger ju också en bättre skärpa i huvudet, och eftersom jag får för mig att jag får koncentrera mig lite extra för att bara hålla mig i banan så förstår ni nog min tanke. Mig veteligt är forskningen på det här området ganska tvetydig, då det finns studier och personer som både förespråkar- och ”dissar” socker, så kan inte säga att det jag känner har någon vetenskaplig grund, men tycker jag börjar hitta en balans.
Såklart gäller det ju att välja sina tillfällen, både så att inte effekten försvinner om socker används hela tiden, men också för att tänder och liknande kanske inte jublar om jag drar i mig för många liquids per dag. Med det sagt, heja Enervit, ni gör min dagliga träning lite enklare, och förhoppningsvis mina prestationer på tävling bättre.

10/12-2019

Lillehammer.

I skrivande stund är jag på väg till Lillehammer för vinterns första världscup. En strulig höst ligger bakom mig, som förra veckan toppades av några dagar utan träning, då jag kände att ytterligare en förkylning var på gång. Lyckades dock hålla den borta och är nu på banan igen. Körde igår ett intervallpass som ändå kändes helt ok. Vad som har lett till denna svajiga kropp går att analysera i all evighet, men någon stans får jag känslan av att tuffare träning än tidigare är en stor del, det får jag ha med mig i tankarna inför vintern. Hur som helst känns det nu skönt att alla ”om” snart börjar redas ut, när nummerlappen åker på. På torsdag kör vi den något udda distansen 7,5 klassiskt, på fredag 15 skate, måndag sprint klassiskt, medan nästa onsdag och torsdag består av skidskytte.
 

Läs inlägget

26/11-2019

Upp och ner, ner och upp.

Så här såg det ut i Östersund för en vecka sedan, nu är det tyvärr mer höstlikt igen...
Äntligen börjar min kropp så sakteliga kännas allt bättre, och nu får jag nog snart säga att jag börjar närma mig ”vanlig form”. Har kunnat träna på bra i över en månad nu, så konstigt vore det väl annars. Men det har varit extremt trögt, och dessutom haft några tillbakagångar på vägen, där jag haft någon dag där pulsen återgått till att vara högre m.m.

Läs inlägget

01/11-2019

Det går framåt.

Måste ha varit någon form av nästan rekordkall oktober, temperaturen har ofta legat och pendlat runt nollan, och senaste veckan har det då och då också inneburit lite snö, som förvisso inte legat kvar, men ändå.

Läs inlägget

21/10-2019

Slut på förfallet.

Lite skytte och en del plugg blev substitutet till fem dagars mängdläger med en del skytte i Torsby. Normalt sätt hade jag sett det som en hyfsad nitlott, men den här gången kände jag att jag varken fysiskt eller mentalt hade på läger att göra, och då mår ingen bra av att jag är där... Därmed har det känts ganska bra att vara hemma och försöka komma på banan igen, men också för att göra nytta i skolan, känns att det är ett snäpp upp i insats nu på magisternivån. Dessutom lite sjukt att jag är den ende svensken i min klass just nu, som om inte det är nog så är till och med Europa är nästan underrepresenterat, kul tycker jag

Läs inlägget

13/10-2019

Sju dagar vila.

Uppåt i onsdags, neråt i fredags.
I tisdags drog jag igång träningen efter två veckor där jag fram och tillbaka känt mig förkyld. Hade då tagit fyra vilodagar för att ”ta det säkra före det osäkra”, och försöka vila bort det jag hade i kroppen. För att ytterligare säkra upp så körde jag tre väldigt lugna träningsdagar, med ett pass per dag och bara 1-1,5 H per pass. Hade lite hög puls, men kunde ju bero på så många saker, att jag vilat så länge, att det alltid är lite segt första dagarna efter sjukdom m.m. I fredags var det dock värre, och hade 20-25 slag högre än normalt, var bara att vika in årorna och vända hemåt igen. När jag kör distans med ca 125-130 i snittpuls så brukar jag hålla ett tempo på ca 3:40-3:50 när jag åker på banan med mina Swixtvåor, den dagen hade jag under de 37 minutrarna jag var ute 133 i snitt, trots att farten var nästan en minut långsammare per kilometer. Pulsen rusade uppför när jag försökt åka i normal fart, gick helt enkelt bara inte.
Fick under eftermiddagen antibiotika, så nu blir det en sådan sjudagarskur, ingen träning och blodprov. Är man inte dödligt sjuk är just det där med blodprov en sak som i det här landet verkar vara svårare att få till än, ja vet inte vad, håller mig från något exempel, blir nog lugnast så... Hur som helst, om någon har en snabbingång till detta och vill hjälpa till i framtiden, så skulle det verkligen uppskattas.

Läs inlägget

09/10-2019

Höstdipp.

Hej och halloj.
Inte varit något riktigt klipp i steget senaste veckorna. Hade en jättebra period, både träningsmässigt och utanför träningen, där allt flöt på med skola m.m.

Läs inlägget

18/09-2019

Skolstart och Torsby del III.

Jaha, vad har hänt här på slutet då? Dags att i all korthet summera de två gångna veckorna.

Läs inlägget

31/8-2019

Hemmaplan.

Efter en skön vecka i Montenegro, har jag nu haft snart två bra veckor här hemma. Mycket träning, där fokuset varit åt mängdhållet, så blivit en del längre pass, närmare bestämt fyra stycken på 4 H+, vanliga distanspass på 2-3 H, samt såklart intervaller och styrketräning.
 

Läs inlägget

22/08-2019

Hello Sweden.

Veckan i Montenegro var fantastisk, mer än tio år sedan jag var på en riktig solsemester, brukar liksom inte finnas tid för det i träningen. I år blev det dock så, hoppas att en lugn vecka ska ge energi inför hösten, och att det kanske istället kan göra att jag kan undvika någon förkylning, annat bakslag eller bara få mig att vara lite piggare och mer på tå... Om så blir får vi se.

Läs inlägget

11/08-2019

Torsby del II.

Andra av totalt fyra vändor med paralagettill Torsby är nu lagd till handlingarna. Ännu ett riktigt bra läger där vi förutom en del skytte, bland annat hann med intervaller i Tosseberg, ett långpass på 5H och sista dagen intervaller på skidor i tunneln. 8X1 varv skate, där vi körde relativt hårt, men ändå kontrollerat,, kändes stabilt bra, där alla intervaller gick sub 3 minuter, och sista på 2:50 öppning till öppning.

Läs inlägget