Träning just nu.
23/5-2019

Kommit in i ett bra träningsflyt, vilket gör att jag gärna glömt bort skolan och den finansieringskurs jag läser just nu, tänker inte jinxa för mycket, men imorgon är det i alla fall tenta, så upp till bevis då...

Tisdag och onsdag var det 23 grader och utlandsvärme, idag 8 grader och regn. Personligen tycker jag det är enorm skillnad i hur träningen upplevs mellan de temperaturerna, framförallt när man inte är van värmen, och det fick jag sota för igår på bandet. Nästan 4,5 H i 23 grader i tisdags satte sina spår på intervallerna igår. Tycker ofta att jag blir lite låg på energi dagen efter långpass, och då blev det såklart extra tydligt när kroppen i den värmen drenerades på allt under en så lång tid. Så även fast jag körde intervallerna på eftermiddagen för att hinna återställa alla balanser i kroppen så gott det gick, så var det fruktansvärt. Att pressa sig i 4X6 min i hård fart på ett band som bara maler på när kroppen känns så där är något speciellt. Kom i alla fall upp bra i puls, vilket kan vara svårt sådana dagar, så körde på och fick ett superpass.
Träningen den här veckan har så här långt sett ut som följande:
Måndag: Skateintervaller  från Macken i Mjälle upp till Frösötornet, 5 stycken med dåliga tider, men bra pass, totalt ca 2 H.
EM: Friidrottsstyrka + styrka överkropp, totalt ca 1,5 H
Tisdag: långpass 4:20 H, först 2:30 stakning + 1:50 löpning
Onsdag: löpning med stavar 4X6 min på bandet, totalt 1 H
EM: stabilitetsstyrka / red cord 1 H
Torsdag: 2:30 klassiskt på bandet
EM: Friidrottsstyrka + red cord / stabilitetsstyrka 2 H

Mycket styrketräning för att bygga upp kroppen just nu, mycket stabilitet, men också lite nya inslag, med lite snabbhet och hopp. Kör nog mer styrka än många skidåkare, tre pass i veckan den här perioden, men har upplevt att det givit effekt, främst för att jag tror en stark och stabil kropp är extra viktigt för oss som har någon funktion lite bortkopplad, framförallt när man blir trött. Räknar egentligen inte tiden på styrketräningen, utan när jag skriver träningsdagbok så skriver jag den som ett pass och vad jag gjort, antal träningstimmar är således de som är ”konditionsträning”, men så här med ett halvår kvar till tävlingspremiär så kan vi i alla fall konstater att det är ett antal timmar träning som görs per dag. Ingen superkänsla i kroppen just nu, men det vill jag inte ha, för då upplever jag att det är lätt att gå på för hårt, framförallt på de hårda passen, för att sedan få en riktig smäll om några månader. Det viktiga nu är att det känns att träningen ger effekt, och det tycker jag mig känna, så får väl sticka ut hakan och säga att jag ligger där jag vill, men det är länge till december, så den åsikten kommer genomgå sju sorger och åtta bedrövelser innan tävlingsdräkten åker på.

10/12-2019

Lillehammer.

I skrivande stund är jag på väg till Lillehammer för vinterns första världscup. En strulig höst ligger bakom mig, som förra veckan toppades av några dagar utan träning, då jag kände att ytterligare en förkylning var på gång. Lyckades dock hålla den borta och är nu på banan igen. Körde igår ett intervallpass som ändå kändes helt ok. Vad som har lett till denna svajiga kropp går att analysera i all evighet, men någon stans får jag känslan av att tuffare träning än tidigare är en stor del, det får jag ha med mig i tankarna inför vintern. Hur som helst känns det nu skönt att alla ”om” snart börjar redas ut, när nummerlappen åker på. På torsdag kör vi den något udda distansen 7,5 klassiskt, på fredag 15 skate, måndag sprint klassiskt, medan nästa onsdag och torsdag består av skidskytte.
 

Läs inlägget

26/11-2019

Upp och ner, ner och upp.

Så här såg det ut i Östersund för en vecka sedan, nu är det tyvärr mer höstlikt igen...
Äntligen börjar min kropp så sakteliga kännas allt bättre, och nu får jag nog snart säga att jag börjar närma mig ”vanlig form”. Har kunnat träna på bra i över en månad nu, så konstigt vore det väl annars. Men det har varit extremt trögt, och dessutom haft några tillbakagångar på vägen, där jag haft någon dag där pulsen återgått till att vara högre m.m.

Läs inlägget

01/11-2019

Det går framåt.

Måste ha varit någon form av nästan rekordkall oktober, temperaturen har ofta legat och pendlat runt nollan, och senaste veckan har det då och då också inneburit lite snö, som förvisso inte legat kvar, men ändå.

Läs inlägget

21/10-2019

Slut på förfallet.

Lite skytte och en del plugg blev substitutet till fem dagars mängdläger med en del skytte i Torsby. Normalt sätt hade jag sett det som en hyfsad nitlott, men den här gången kände jag att jag varken fysiskt eller mentalt hade på läger att göra, och då mår ingen bra av att jag är där... Därmed har det känts ganska bra att vara hemma och försöka komma på banan igen, men också för att göra nytta i skolan, känns att det är ett snäpp upp i insats nu på magisternivån. Dessutom lite sjukt att jag är den ende svensken i min klass just nu, som om inte det är nog så är till och med Europa är nästan underrepresenterat, kul tycker jag

Läs inlägget

13/10-2019

Sju dagar vila.

Uppåt i onsdags, neråt i fredags.
I tisdags drog jag igång träningen efter två veckor där jag fram och tillbaka känt mig förkyld. Hade då tagit fyra vilodagar för att ”ta det säkra före det osäkra”, och försöka vila bort det jag hade i kroppen. För att ytterligare säkra upp så körde jag tre väldigt lugna träningsdagar, med ett pass per dag och bara 1-1,5 H per pass. Hade lite hög puls, men kunde ju bero på så många saker, att jag vilat så länge, att det alltid är lite segt första dagarna efter sjukdom m.m. I fredags var det dock värre, och hade 20-25 slag högre än normalt, var bara att vika in årorna och vända hemåt igen. När jag kör distans med ca 125-130 i snittpuls så brukar jag hålla ett tempo på ca 3:40-3:50 när jag åker på banan med mina Swixtvåor, den dagen hade jag under de 37 minutrarna jag var ute 133 i snitt, trots att farten var nästan en minut långsammare per kilometer. Pulsen rusade uppför när jag försökt åka i normal fart, gick helt enkelt bara inte.
Fick under eftermiddagen antibiotika, så nu blir det en sådan sjudagarskur, ingen träning och blodprov. Är man inte dödligt sjuk är just det där med blodprov en sak som i det här landet verkar vara svårare att få till än, ja vet inte vad, håller mig från något exempel, blir nog lugnast så... Hur som helst, om någon har en snabbingång till detta och vill hjälpa till i framtiden, så skulle det verkligen uppskattas.

Läs inlägget

09/10-2019

Höstdipp.

Hej och halloj.
Inte varit något riktigt klipp i steget senaste veckorna. Hade en jättebra period, både träningsmässigt och utanför träningen, där allt flöt på med skola m.m.

Läs inlägget

18/09-2019

Skolstart och Torsby del III.

Jaha, vad har hänt här på slutet då? Dags att i all korthet summera de två gångna veckorna.

Läs inlägget

31/8-2019

Hemmaplan.

Efter en skön vecka i Montenegro, har jag nu haft snart två bra veckor här hemma. Mycket träning, där fokuset varit åt mängdhållet, så blivit en del längre pass, närmare bestämt fyra stycken på 4 H+, vanliga distanspass på 2-3 H, samt såklart intervaller och styrketräning.
 

Läs inlägget

22/08-2019

Hello Sweden.

Veckan i Montenegro var fantastisk, mer än tio år sedan jag var på en riktig solsemester, brukar liksom inte finnas tid för det i träningen. I år blev det dock så, hoppas att en lugn vecka ska ge energi inför hösten, och att det kanske istället kan göra att jag kan undvika någon förkylning, annat bakslag eller bara få mig att vara lite piggare och mer på tå... Om så blir får vi se.

Läs inlägget

11/08-2019

Torsby del II.

Andra av totalt fyra vändor med paralagettill Torsby är nu lagd till handlingarna. Ännu ett riktigt bra läger där vi förutom en del skytte, bland annat hann med intervaller i Tosseberg, ett långpass på 5H och sista dagen intervaller på skidor i tunneln. 8X1 varv skate, där vi körde relativt hårt, men ändå kontrollerat,, kändes stabilt bra, där alla intervaller gick sub 3 minuter, och sista på 2:50 öppning till öppning.

Läs inlägget