Träningsfunderingar i ett långt inlägg.
22/07-2018

Träning är en hel vetenskap och har inget direkt facit. I många idrotter finns dock tider och rekord att slå, vilket gör att det ganska snabbt går att se om det man sysslar med ger en positiv utveckling. För oss skidåkare är ingen tävling den andra lik, för ibland är det sprint, ibland långt, vissa banor är platta och andra mer kuperade, samtidigt som det kan vara isigt eller nysnö. Det här gör att det hela tiden måste funderas och utvärderas hur bästa utveckling nås, exempelvis är det sällan de som sopar banan på någon rullskidintervall i juli som kör ifrån samma motstånd i februari. Men det är det här jag tycker är så kul, att det inte finns mallar, utan att  det istället gäller att hitta de unika vägarna för varje person.

Exempelvis har jag under åren provat lite olika typer av styrketräning, där målet dock alltid varit att stabilisera kroppen. Med tanke på mina ryggproblem i vintras har jag än en gång fått utvärdera den här delen av träningen och tänka om. Tester i våras visade att jag är stark i många muskler, fast kanske inte tillräckligt stark med tanke på kraven som ställs på min kropp under en tävling, och framförallt var jag för dålig att aktivera de allra minsta musklerna. Musklerna som får oss att hålla en bra position och som där av blir extra viktiga när man blir trött.
Därför har jag sedan i våras lagt till ett styrkepass i veckan, så jag nu kör tre stycken. Passen är sedan indelade i två delar, där den första består av kontrollövningar där fokus och rätt aktivering är super viktigt. Den andra delen har bestått av red cord, alltså ganska tuffa övningar, men där nummer ett ändå är att hitta rätt, aktivera rumpa ETC. Med hjälp av Kristina på Läkarhuset har jag nu kört det här i två månader och utvecklingen känns verkligen. Nu när jag har fått en grund i den här träningen kommer jag såklart fortsätta, fast hela tiden med svårare saker. Jag kommer även börja väva in lite tyngre övningar i vissa pass samt börja spänsta lite. Har aldrig kört speciellt mycket ren spänst, men de senaste två åren har jag haft en del övningar i mina styrkeprogram som varit lite spänstbetonade. Eftersom jag stukade foten i maj och inte kunnat springa förrän nu så har det av naturliga skäl inte blivit någon spänstträning. Nu har jag dock dragit igång med det så smått och träningsvärken har kommit som det berömda brevet på posten, men kul är det. Nu gäller det dock att hålla i det, för några bra pass gör ingen vinter.
 
För att knyta ihop den här säcken så är det här ett exempel på hur jag försöker göra mig till en så bra skidåkare som möjligt med de förutsättningar och den kropp jag har.

06/08-2018

Dubbelintervall på bandet.

Tuff träningsdag igår, inte många timmar in på banken, men desto effektivare.
Började dagen med 15 min uppvärmning och sedan en 45 min lång tröskelintervall stakning, bara uppför, för att sedan varva ner i 15 min. På eftermiddagen gjorde jag om samma procedur, fast då använde jag mig av benen och åkte således 45 min diagonal i ett svep.
Låg strax över 170 i puls på stakningen och runt 175 på klassiska. 90 min i den pulszonen under en dag är ganska saftigt, men då också bra.
 

Läs inlägget

03/08-2018

Sliten kropp och tidiga mårnar.

Allt snurrar på här hemma och det är ju bra. I tisdags och i går torsdag har det varit tidiga morgonintervaller, både för att hinna före värmen, men också för att jag ska kunna få hjälp med styrning av bandet innan arbetsdagen börjar för alla samhällsbärare.

Läs inlägget

29/07-2018

Favoritpass på bandet.

Som jag tidigare skrivit blir det just nu många pass inne på bandet. Även om det inte blir så många riktigt långa pass där inne, både pga huvudet och att det är fysiskt väldigt tufft, så har jag ändå kört några 3-timmars. Upplägget på de två senaste passen av det slaget har varit: 30 min stakning uppför, 60 min klassisk diagonal och sedan avslutning med 90 min skidgång (gång i brant backe med stavar). Jag kör rullskidorna först för att vara fräsch i huvudet under den tiden, så jag kan försöka tänka teknik, men bytena gör också den långa tiden lättare att genomföra.

Läs inlägget

22/07-2018

Träningsfunderingar i ett långt inlägg.

Träning är en hel vetenskap och har inget direkt facit. I många idrotter finns dock tider och rekord att slå, vilket gör att det ganska snabbt går att se om det man sysslar med ger en positiv utveckling. För oss skidåkare är ingen tävling den andra lik, för ibland är det sprint, ibland långt, vissa banor är platta och andra mer kuperade, samtidigt som det kan vara isigt eller nysnö. Det här gör att det hela tiden måste funderas och utvärderas hur bästa utveckling nås, exempelvis är det sällan de som sopar banan på någon rullskidintervall i juli som kör ifrån samma motstånd i februari. Men det är det här jag tycker är så kul, att det inte finns mallar, utan att  det istället gäller att hitta de unika vägarna för varje person.

Läs inlägget

17/07-2018

Tränar igen och behövs guide.

Efter febertoppen förra helgen som kom lika snabbt som den försvann, har jag nu tränat i EN VECKA. Då jag tycker att just feber sitter i kroppen även när jag blivit frisk så var jag väldigt lyhörd första dagarna. Med ”sitter i kroppen” menar jag att trots att febern sedan länge är borta och kroppen är frisk, är ändå känslan tung under passen, vilket jag exempelvis inte brukar uppleva efter en lika lång förkylning, då jag istället brukar vara ganska pigg.

Läs inlägget

09/07-2018

Sanningen i Almedalen och febertopp.

Varit en speciell och varierande vecka för han vid tangenterna. Började med att spendera förra helgen med några sköna- och träningsmässigt ganska lugna dagar i huvudstaden. Därefter hoppade jag på flyget till Visby, för ett knappt dygn i Almedalen, innan jag i tisdagskväll landade i Östersund igen.

Läs inlägget

21/06-2018

Skönt med sommarvardag.

Just nu trivs jag med tillvaron. Tränar bra och går framåt på de områden jag lägger extra fokus på, har kommit igång med sommarplugget och har lite andra småsaker vid sidan om. Har alltså en del att göra om dagarna, fast finns ändå tid över till annat, känns exakt som jag vill ha det just nu.
 

Läs inlägget

13/06-2018

Kommit igång bra med träningen.

Har äntligen börjat känna suget efter att träna på riktigt igen, och har därför skruvat upp den fysiska aktiviteten mer och mer de senaste två veckorna. Exempelvis körde jag och Robin igår 4 timmar och 63 KM A1-stakning på rullskidbanan, ett saftigt pass med mycket backar och rekord för mig när det gäller hur länge jag någon gång förut åkt på banan under ett pass.

Läs inlägget

29/05-2018

Känslan just nu.

Maj börjar så smått bli juni, och där av är det dags för en liten update hur landet ligger.

Läs inlägget

22/05-2018

Tack för säsongen 2017-2018.

Det är hög tid att dela ut en del fina ord till de människor som gjort att den föregående säsongen gick att genomföra och trots allt blev så bra som den ändå blev.

Läs inlägget