Säsongen 2017-2018.
27/04-2018







April går mot sitt slut, vilket innebär att många skidåkare snart är i full gång med att starta upp en ny säsong. Själv kommer jag vänta ytterligare några veckor med detta, då jag inte känner mig mogen att helhjärtat göra det som krävs än. Under flera år har siktet varit inställt på Paralympics, så nu när det är gjort har en mental trötthet infunnit sig, en känsla jag måste låta få komma, vara och gå, innan jag på riktigt kan dra igång säsongen 2018-2019.

Jag har gjort en grundlig utvärdering av säsongen som varit, och tänkte här nedan berätta lite om den.
 
I höstas började min rygg strula och det kulminerade i november, med avbrutna pass och allmän misär. Eftersom säsongen precis skulle dra igång så fanns inte tid för allt för djupgående undersökningar och åtgärder, vilket såklart inte var optimalt. Ett faktum som jag tror till viss del påverkade hela säsongen. Vissa träningspass fick jag verkligen bita ihop, några tävlingar begränsade det verkligen mig och jag tror även det gjorde att jag missade en medalj på 20 KM i Sydkorea. Alltså har den grejen legat som en blöt filt över hela säsongen, men nu är jag dock hoppfull om framtiden. Har nu tid att från grunden börja ordna upp problemet, något jag på olika sätt börjat göra. Förutom denna plump i protokollet, så är jag nöjd med min relativt stabila och höga nivå under säsongen, en nivå jag lyckades piffa upp till Paralympics. Vinterns mål har varit Paralympics, Paralympics och Paralympics, varför tanken med alla tävlingar för det var att just hålla en stabil form utan att pika.
Inför året var några av utvecklingsmålen att förbättra stakkapaciteten för klassisk sprint och bli stabilare på de längre distanserna, något jag tycker jag lyckats med. Tycker att jag tekniskt har tagit steg i stakning och skate, medan jag har extra mycket att utveckla i den klassiska tekniken. En nyckel för att ta steg på det här området tror jag är utvecklad styrketräning, inte för att kunna ösa på med fler watt, utan att bli starkare längst där inne.
 
Världscupsäsongen var stabil, precis som målet var, något som ledde till en total världscupseger. Paralympics är svårt att rubrisera, sprinten var bra, men alla vet nog vad jag känner runt distansloppen. Man kan kalla det stolpe ut och otur, men i min världs drabbar sådana saker oftare de som inte är tillräckligt förberedda eller på andra sätt inte har gjort jobbet. Att kalla det otur är att göra saker och ting för enkla för sig själv, och sådant räknas hur som helst inte i en resultatlista.
 
Träningsmängden under det här träningsåret blev 640 timmar, som jag tycker innehöll mycket bra kvalitet, men som nog måste skruvas upp ett litet snepp framöver. Utöver dessa 640 timmar ”konditionsträning” hade jag även 80 pass i gymmet.
 
Summa sumarum så tycker jag att det finns många saker som varit bra med den här säsongen, flera saker som kunde gjorts bättre och en hel del nya idéer för att ta ett ytterligare steg in till nästa säsong.
 
Just nu har jag som sagt en lugnare period iträningen, men arbetet för att sätta ihop ett team inför kommande år pågår för fullt. För även om målet är en fortsättning emot 2022, så är jag också medveten om att det är många pusselbitar som ska läggas på plats för att en sådan satsning ska vara möjlig. Jag ska göra allt i min makt för att lyckas med detta, men verkligheten är krass, och innebär att cashen ska in och att guider ska hittas.

13/11-2018

Tisdagsmys.

Undrar om det hänt att jag uppdaterat bloggosfären två gånger på lika många dagar.. Hur som helst slår även blixten ibland ner från de klaraste av himlar.

Läs inlägget

12/11-2018

Det flyter på i den gråa vinterstaden.

Sedan premiären på den utlagda snön förra lördagen har det konstant varit plusgrader, vilket börjar märkas på snön... Så Östersund har väl inte visat upp sig från sin bästa sida, men är inte mycket bättre någon annanstans just nu. Så trots att gänget här gjort ett stort jobb med spåren, varierar jag fortfarande skidor med löpning och lite åkning på bandet. Nu håller dock mer snö på att läggas ut, och snart smäller det nog bara till så har vi 7 KM att åka på.

Läs inlägget

07/11-2018

Bra skateintervaller och snart nya tider.

Har börjat använda korridoren i källaren som skjutbana, skönt när det börjar kallna på ute 😊

Läs inlägget

28/10-2018

Första fartpasset efter magsjukan.

Efter några dagar av det passivare slaget så känns det skönt att kroppen är sig själv igen. Igår körde jag ett kortare intervallpass som bestod av 5X1 min, 5X30 s och 5X15 s löpning med stavar. Det passet var bra av två skäl, det är kort och intensivt och kräver därför inte lika mycket energi, en vara jag inte vill bränna för mycket av just nu, då jag inte börjat vara riktigt sugen på mat förrän igår. Men också för att det närmar sig den tid på året då det är bra om man kan röra sig fort...

Läs inlägget

23/10-2018

En bra magsjuka.

Efter förra veckans sista pass, som i söndags kördes på bandet bjöd Matilda på höstmys hemma. På TVn var det derby och ute höstigt, kändes konstigt att sitta hemma och kolla på DIF - AIK, men mycket plugg och träning gjorde att jag prioriterade bort fotboll den här gången.

Läs inlägget

16/10-2018

Kortare Vasapass.

17 timmar plus tre styrkepass och två bra fartpass blev förra veckans bidrag till träningsdagboken. Då veckan innan hade fokus på fart, körde jag därför under förra  veckan ”bara” två pass av detta slag, men två vassa sådana. I onsdags stod 7X6 min skate på programmet. Efter ett långpass på fyra timmar dagen innan, där jag gick ganska låg, var det stark sportdryck och en tung kropp på uppvärmningen, men när intervallerna drog igång var känslan ändå ganska bra och kändes som det gick fort.

Läs inlägget

07/10-2018

Utklassar mig själv.

Bra vecka med träning i bagaget, bara drygt 11 timmar plus två styrkepass, men kvaliteten har istället varit desto högre. Har hunnit med fyra hårdare intervaller och ett impulspass utöver de två distanspassen jag gjort, så veckans syfte har verkligen nåtts.
 

Läs inlägget

02/10-2018

Några lugnare dagar och snabbvecka.

Efter mycket bra träning under en längre tid och några rejäla pass i början på förra veckan, kände jag redan när jag vaknade i onsdags att kroppen var extra trött. Det är den ju ofta när man vaknar, men brukar ju komma igång ganska snabbt, så bet ihop och gav mig ut på mitt planerade långpass. När jag inte kände mig bättre efter 1,5 H, utan nästan tröttare så valde jag att vika hemåt och istället försöka hitta kraft till torsdagens intervaller. Men när jag inte heller då kände mig där varken mentalt eller fysiskt, bestämde jag mig för att jag efter många bra pass på slutet och en kommande vecka med fokus på fart tyckte jag det var bättre att vila och inte riskera att göra ett halvdåligt pass. Så fram till i söndags har jag förutom ett kortare löpintervallpass på band, tagit det väldigt lugnt med träning. Har varit en mentalt tuff sommar och sedan guidebiten löst sig, har det varit mycket med skola, energi som gått åt till att åka med nya gubbar och träningsbelastningen på det. Alltså känner jag att det egentligen är huvudet som är trött och inte kroppen i lika hög grad. Ska jag börja hitta den där rappheten nu inför vintern så måste jag vara fräsch i huvudet och sugen, alltså får jag vara extra lyhörd på det här framåt.

Läs inlägget

23/09-2018

Stark men lite trög.

Hösten är här på riktigt, vilket märks när temperaturen börjar krypa ner emot fem grader på förmiddagarna. Med det börjar nog de flesta skidåkare känna att säsongen närmar sig. De första ställena lägger ut snö i mitten av oktober, och här i Östersund är vi bara någon vecka efter. Så även om det är ett tag till tävlingspremiärerna, känns det ändå att det drar ihop sig, är ju liksom inte den internationella fotbollens knappa tre månader mellan säsongerna här, så två månader är ju inte allt för länge.

Läs inlägget

16/09-2018

Vila på vilodagen.

Efter en stabil träningsvecka är det som rubriken antyder vila från träningen idag. Som ekonom är man inte van med allt för många föreläsningar, utan istället mer jobb på egen hand, vilket passar mig bra. De första två veckorna har vi haft fyra tretimmarsföreläsningar, men det trivs jag också ganska bra med, då jag gillar att komma igång från morgonen och ha gjort första passet innan skolan börjar på den för mig optimala tiden 10:15.
 

Läs inlägget