Säsongen 2017-2018.
27/04-2018







April går mot sitt slut, vilket innebär att många skidåkare snart är i full gång med att starta upp en ny säsong. Själv kommer jag vänta ytterligare några veckor med detta, då jag inte känner mig mogen att helhjärtat göra det som krävs än. Under flera år har siktet varit inställt på Paralympics, så nu när det är gjort har en mental trötthet infunnit sig, en känsla jag måste låta få komma, vara och gå, innan jag på riktigt kan dra igång säsongen 2018-2019.

Jag har gjort en grundlig utvärdering av säsongen som varit, och tänkte här nedan berätta lite om den.
 
I höstas började min rygg strula och det kulminerade i november, med avbrutna pass och allmän misär. Eftersom säsongen precis skulle dra igång så fanns inte tid för allt för djupgående undersökningar och åtgärder, vilket såklart inte var optimalt. Ett faktum som jag tror till viss del påverkade hela säsongen. Vissa träningspass fick jag verkligen bita ihop, några tävlingar begränsade det verkligen mig och jag tror även det gjorde att jag missade en medalj på 20 KM i Sydkorea. Alltså har den grejen legat som en blöt filt över hela säsongen, men nu är jag dock hoppfull om framtiden. Har nu tid att från grunden börja ordna upp problemet, något jag på olika sätt börjat göra. Förutom denna plump i protokollet, så är jag nöjd med min relativt stabila och höga nivå under säsongen, en nivå jag lyckades piffa upp till Paralympics. Vinterns mål har varit Paralympics, Paralympics och Paralympics, varför tanken med alla tävlingar för det var att just hålla en stabil form utan att pika.
Inför året var några av utvecklingsmålen att förbättra stakkapaciteten för klassisk sprint och bli stabilare på de längre distanserna, något jag tycker jag lyckats med. Tycker att jag tekniskt har tagit steg i stakning och skate, medan jag har extra mycket att utveckla i den klassiska tekniken. En nyckel för att ta steg på det här området tror jag är utvecklad styrketräning, inte för att kunna ösa på med fler watt, utan att bli starkare längst där inne.
 
Världscupsäsongen var stabil, precis som målet var, något som ledde till en total världscupseger. Paralympics är svårt att rubrisera, sprinten var bra, men alla vet nog vad jag känner runt distansloppen. Man kan kalla det stolpe ut och otur, men i min världs drabbar sådana saker oftare de som inte är tillräckligt förberedda eller på andra sätt inte har gjort jobbet. Att kalla det otur är att göra saker och ting för enkla för sig själv, och sådant räknas hur som helst inte i en resultatlista.
 
Träningsmängden under det här träningsåret blev 640 timmar, som jag tycker innehöll mycket bra kvalitet, men som nog måste skruvas upp ett litet snepp framöver. Utöver dessa 640 timmar ”konditionsträning” hade jag även 80 pass i gymmet.
 
Summa sumarum så tycker jag att det finns många saker som varit bra med den här säsongen, flera saker som kunde gjorts bättre och en hel del nya idéer för att ta ett ytterligare steg in till nästa säsong.
 
Just nu har jag som sagt en lugnare period iträningen, men arbetet för att sätta ihop ett team inför kommande år pågår för fullt. För även om målet är en fortsättning emot 2022, så är jag också medveten om att det är många pusselbitar som ska läggas på plats för att en sådan satsning ska vara möjlig. Jag ska göra allt i min makt för att lyckas med detta, men verkligheten är krass, och innebär att cashen ska in och att guider ska hittas.

23/09-2018

Stark men lite trög.

Hösten är här på riktigt, vilket märks när temperaturen börjar krypa ner emot fem grader på förmiddagarna. Med det börjar nog de flesta skidåkare känna att säsongen närmar sig. De första ställena lägger ut snö i mitten av oktober, och här i Östersund är vi bara någon vecka efter. Så även om det är ett tag till tävlingspremiärerna, känns det ändå att det drar ihop sig, är ju liksom inte den internationella fotbollens knappa tre månader mellan säsongerna här, så två månader är ju inte allt för länge.

Läs inlägget

16/09-2018

Vila på vilodagen.

Efter en stabil träningsvecka är det som rubriken antyder vila från träningen idag. Som ekonom är man inte van med allt för många föreläsningar, utan istället mer jobb på egen hand, vilket passar mig bra. De första två veckorna har vi haft fyra tretimmarsföreläsningar, men det trivs jag också ganska bra med, då jag gillar att komma igång från morgonen och ha gjort första passet innan skolan börjar på den för mig optimala tiden 10:15.
 

Läs inlägget

08/09-2018

Skolstart.

Hallå i stugorna. September är här och det innebär att skolan är igång igen. Avslutade förra veckan med att tenta av den sommarkurs jag läst, så nu är det ”vanlig” skola, med föreläsningar och så igen, skönt. I höst blir det två redovisningskurser på C-nivå, sedan skruvas farten ner något med halvfart under vintern, och sedan tar jag förhoppningsvis min kandidat i mars.

Läs inlägget

29/08-2018

Bröllop och superpass.

Mina damer, mina herrar, mina vänner. Så inledde toast master Klas de flesta av sina lådhållningar på min fina kompis Maja och hennes Alexanders bröllop. I helgen var det alltså dags för mig att gå på mitt första bröllop när en kompis gifte sig. Även om Maja är tre år äldre än mig så känns det lite sjukt, och hur fint var det inte sedan. Något som imponerade på mig var alla som höll tal. Allt ifrån föräldrar och syskon, till kompisar med uppträdanden och sånger som handlade om Maja och Alex, så där många musikaliska vänner har tyvärr inte jag, så om jag någon gång viger mig inför gud så kommer nog talen ha en annan karaktär... Hur som helst, det visade hur många det finns som håller av de två mycket, och konstigt är verkligen inte det.

Läs inlägget

21/08-2018

Ner och vända.

Här kommer ett inlägg på den inte allt för frekvent uppdaterade bloggen. Borde verkligen skriva oftare, både för att jag tycker det är kul att skriva, men såklart också för att sprida  mitt gospel, vad jag sysslar med på dagarna och så där.

Läs inlägget

06/08-2018

Dubbelintervall på bandet.

Tuff träningsdag igår, inte många timmar in på banken, men desto effektivare.
Började dagen med 15 min uppvärmning och sedan en 45 min lång tröskelintervall stakning, bara uppför, för att sedan varva ner i 15 min. På eftermiddagen gjorde jag om samma procedur, fast då använde jag mig av benen och åkte således 45 min diagonal i ett svep.
Låg strax över 170 i puls på stakningen och runt 175 på klassiska. 90 min i den pulszonen under en dag är ganska saftigt, men då också bra.
 

Läs inlägget

03/08-2018

Sliten kropp och tidiga mårnar.

Allt snurrar på här hemma och det är ju bra. I tisdags och i går torsdag har det varit tidiga morgonintervaller, både för att hinna före värmen, men också för att jag ska kunna få hjälp med styrning av bandet innan arbetsdagen börjar för alla samhällsbärare.

Läs inlägget

29/07-2018

Favoritpass på bandet.

Som jag tidigare skrivit blir det just nu många pass inne på bandet. Även om det inte blir så många riktigt långa pass där inne, både pga huvudet och att det är fysiskt väldigt tufft, så har jag ändå kört några 3-timmars. Upplägget på de två senaste passen av det slaget har varit: 30 min stakning uppför, 60 min klassisk diagonal och sedan avslutning med 90 min skidgång (gång i brant backe med stavar). Jag kör rullskidorna först för att vara fräsch i huvudet under den tiden, så jag kan försöka tänka teknik, men bytena gör också den långa tiden lättare att genomföra.

Läs inlägget

22/07-2018

Träningsfunderingar i ett långt inlägg.

Träning är en hel vetenskap och har inget direkt facit. I många idrotter finns dock tider och rekord att slå, vilket gör att det ganska snabbt går att se om det man sysslar med ger en positiv utveckling. För oss skidåkare är ingen tävling den andra lik, för ibland är det sprint, ibland långt, vissa banor är platta och andra mer kuperade, samtidigt som det kan vara isigt eller nysnö. Det här gör att det hela tiden måste funderas och utvärderas hur bästa utveckling nås, exempelvis är det sällan de som sopar banan på någon rullskidintervall i juli som kör ifrån samma motstånd i februari. Men det är det här jag tycker är så kul, att det inte finns mallar, utan att  det istället gäller att hitta de unika vägarna för varje person.

Läs inlägget

17/07-2018

Tränar igen och behövs guide.

Efter febertoppen förra helgen som kom lika snabbt som den försvann, har jag nu tränat i EN VECKA. Då jag tycker att just feber sitter i kroppen även när jag blivit frisk så var jag väldigt lyhörd första dagarna. Med ”sitter i kroppen” menar jag att trots att febern sedan länge är borta och kroppen är frisk, är ändå känslan tung under passen, vilket jag exempelvis inte brukar uppleva efter en lika lång förkylning, då jag istället brukar vara ganska pigg.

Läs inlägget