"NOT EVEN THE SKY IS THE LIMIT"

Välkommen till min värld. Den handlar om längdskidåkning. Från det att jag kliver upp på morgonen, tills jag rasar i säng – jag är bra på att sova. Det innebär stora mängder träning, mat och vila och förhoppningsvis en hel del bra placeringar. Men framför allt innebär det att hela tiden hitta nya vägar framåt. Den dagen jag slutar tro att det alltid finns en väg framåt och att allt är möjligt, den dagen lägger jag skidorna på hyllan.

210506

Summering träningsåret 2020-2021.

Summerar träningsåret lite kort. Började vecka 18 förra året, alltså den 4:e maj 2020 och slutade i söndags. Antalet timmar blev 772:10 ex styrka. Huruvida styrketräningen ska räknas in i timantalet brukar vara ett hett diskuterat ämne, men för mig handlar det här sättet att räkna om att jag alltid gjort så och inte ser någon idé till att ändra. Jag lägger trots det relativt mycket tid på styrketräning, inte för att bli maximalt starkare, utan det handlar uteslutande om bål, balans och liknande. Styrkepassen brukar vara 75-90 min långa, där en del av passet är hårdare, medan resterande del fokuserar på  komplexare övningar. Gjorde faktiskt precis 100 styrkepass det här året, många av dessa under Kristinas noggranna övervakning.
Vidare hade jag drygt 92 timmar intervalltid, samtidigt låg de flesta veckor mellan 15-18 timmar. Sällan över 20, men inte heller ofta under 15.
Eftersom det varit få tävlingar i år så har det blivit mycket fokus på kontinuitet i träningen och långa pass. En annan sak som bidraget till mängden är att jag tränat på under hela april, en månad som oftast är ”semestermånad”. Vila från den planerade träningen har jag istället nu i maj, varför man skulle kunna säga att det blir lite fel i bokföringen.  Hade jag gjort som vanligt hade jag kanske landat runt 730.