Känslan just nu.
29/05-2018

Maj börjar så smått bli juni, och där av är det dags för en liten update hur landet ligger.

I fyra år har jag haft Paralympics i Sydkorea som mål, och jag har med all rätt valt bort mycket utanför träningen för att komma dit så bra förberedd som möjligt. När det dessutom blev så att jag var Sveriges enda stora medaljkandidat, la jag och andra naturligt nog större hopp och press på mina axlar. Jag har trivts med att veta att det gäller och att mycket har stått på spel, men sedan jag kom hem har luften helt gått ur och jag har inte varit sugen på skidåkning, jag har gjort mycket annat kul och mått jättebra, men inte velat tänka på framtiden. Så när första maj kom och det var dags för de flesta skidåkare att dra igång satsningen emot en ny vinter fanns inte en enda droppe motivation för hård träning hos mig. Jag kände att den nog skulle komma, men att det var en bit bort och att om motivationen ändå inte kom så fick det vara så. Två veckor senare var känslan densamma, och det är egentligen under den senaste veckan jag börjat få tillbaka suget att göra riktiga träningspass igen. Så igår drog jag igång, men då jag i förra veckan stukade foten ganska rejält har de första två dagarna bestått av styrketräning och stakmaskin, nu är dock foten verkligen på bättringsvägen så snart ska det gå att göra annan träning också. Normalt sätt brukar jag gå ifrån viloperioden till att dra igång med en vanlig träningsvecka, ingen direkt upptrappning. I år har jag dock bestämt att låta huvudet bestämma, det viktigaste nu är att komma igång och att passen jag gör har extrem kvalitet. Vi får se när den riktiga mängdträningen kommer, det beror på motivationen, det här är det som känns rätt just nu och då får det vara så. Tanken är nu att åtminstone göra ett bra pass varje dag och fokusera på att bygga upp bålstyrkan, en del  tester under våren visat kan vara orsaken till mina ryggproblem. Hur länge den här fasen blir får vi se, men nu känns det i alla fall skönt att vara igång och på någon sorts väg!

06/08-2018

Dubbelintervall på bandet.

Tuff träningsdag igår, inte många timmar in på banken, men desto effektivare.
Började dagen med 15 min uppvärmning och sedan en 45 min lång tröskelintervall stakning, bara uppför, för att sedan varva ner i 15 min. På eftermiddagen gjorde jag om samma procedur, fast då använde jag mig av benen och åkte således 45 min diagonal i ett svep.
Låg strax över 170 i puls på stakningen och runt 175 på klassiska. 90 min i den pulszonen under en dag är ganska saftigt, men då också bra.
 

Läs inlägget

03/08-2018

Sliten kropp och tidiga mårnar.

Allt snurrar på här hemma och det är ju bra. I tisdags och i går torsdag har det varit tidiga morgonintervaller, både för att hinna före värmen, men också för att jag ska kunna få hjälp med styrning av bandet innan arbetsdagen börjar för alla samhällsbärare.

Läs inlägget

29/07-2018

Favoritpass på bandet.

Som jag tidigare skrivit blir det just nu många pass inne på bandet. Även om det inte blir så många riktigt långa pass där inne, både pga huvudet och att det är fysiskt väldigt tufft, så har jag ändå kört några 3-timmars. Upplägget på de två senaste passen av det slaget har varit: 30 min stakning uppför, 60 min klassisk diagonal och sedan avslutning med 90 min skidgång (gång i brant backe med stavar). Jag kör rullskidorna först för att vara fräsch i huvudet under den tiden, så jag kan försöka tänka teknik, men bytena gör också den långa tiden lättare att genomföra.

Läs inlägget

22/07-2018

Träningsfunderingar i ett långt inlägg.

Träning är en hel vetenskap och har inget direkt facit. I många idrotter finns dock tider och rekord att slå, vilket gör att det ganska snabbt går att se om det man sysslar med ger en positiv utveckling. För oss skidåkare är ingen tävling den andra lik, för ibland är det sprint, ibland långt, vissa banor är platta och andra mer kuperade, samtidigt som det kan vara isigt eller nysnö. Det här gör att det hela tiden måste funderas och utvärderas hur bästa utveckling nås, exempelvis är det sällan de som sopar banan på någon rullskidintervall i juli som kör ifrån samma motstånd i februari. Men det är det här jag tycker är så kul, att det inte finns mallar, utan att  det istället gäller att hitta de unika vägarna för varje person.

Läs inlägget

17/07-2018

Tränar igen och behövs guide.

Efter febertoppen förra helgen som kom lika snabbt som den försvann, har jag nu tränat i EN VECKA. Då jag tycker att just feber sitter i kroppen även när jag blivit frisk så var jag väldigt lyhörd första dagarna. Med ”sitter i kroppen” menar jag att trots att febern sedan länge är borta och kroppen är frisk, är ändå känslan tung under passen, vilket jag exempelvis inte brukar uppleva efter en lika lång förkylning, då jag istället brukar vara ganska pigg.

Läs inlägget

09/07-2018

Sanningen i Almedalen och febertopp.

Varit en speciell och varierande vecka för han vid tangenterna. Började med att spendera förra helgen med några sköna- och träningsmässigt ganska lugna dagar i huvudstaden. Därefter hoppade jag på flyget till Visby, för ett knappt dygn i Almedalen, innan jag i tisdagskväll landade i Östersund igen.

Läs inlägget

21/06-2018

Skönt med sommarvardag.

Just nu trivs jag med tillvaron. Tränar bra och går framåt på de områden jag lägger extra fokus på, har kommit igång med sommarplugget och har lite andra småsaker vid sidan om. Har alltså en del att göra om dagarna, fast finns ändå tid över till annat, känns exakt som jag vill ha det just nu.
 

Läs inlägget

13/06-2018

Kommit igång bra med träningen.

Har äntligen börjat känna suget efter att träna på riktigt igen, och har därför skruvat upp den fysiska aktiviteten mer och mer de senaste två veckorna. Exempelvis körde jag och Robin igår 4 timmar och 63 KM A1-stakning på rullskidbanan, ett saftigt pass med mycket backar och rekord för mig när det gäller hur länge jag någon gång förut åkt på banan under ett pass.

Läs inlägget

29/05-2018

Känslan just nu.

Maj börjar så smått bli juni, och där av är det dags för en liten update hur landet ligger.

Läs inlägget

22/05-2018

Tack för säsongen 2017-2018.

Det är hög tid att dela ut en del fina ord till de människor som gjort att den föregående säsongen gick att genomföra och trots allt blev så bra som den ändå blev.

Läs inlägget