Känslan just nu.
29/05-2018

Maj börjar så smått bli juni, och där av är det dags för en liten update hur landet ligger.

I fyra år har jag haft Paralympics i Sydkorea som mål, och jag har med all rätt valt bort mycket utanför träningen för att komma dit så bra förberedd som möjligt. När det dessutom blev så att jag var Sveriges enda stora medaljkandidat, la jag och andra naturligt nog större hopp och press på mina axlar. Jag har trivts med att veta att det gäller och att mycket har stått på spel, men sedan jag kom hem har luften helt gått ur och jag har inte varit sugen på skidåkning, jag har gjort mycket annat kul och mått jättebra, men inte velat tänka på framtiden. Så när första maj kom och det var dags för de flesta skidåkare att dra igång satsningen emot en ny vinter fanns inte en enda droppe motivation för hård träning hos mig. Jag kände att den nog skulle komma, men att det var en bit bort och att om motivationen ändå inte kom så fick det vara så. Två veckor senare var känslan densamma, och det är egentligen under den senaste veckan jag börjat få tillbaka suget att göra riktiga träningspass igen. Så igår drog jag igång, men då jag i förra veckan stukade foten ganska rejält har de första två dagarna bestått av styrketräning och stakmaskin, nu är dock foten verkligen på bättringsvägen så snart ska det gå att göra annan träning också. Normalt sätt brukar jag gå ifrån viloperioden till att dra igång med en vanlig träningsvecka, ingen direkt upptrappning. I år har jag dock bestämt att låta huvudet bestämma, det viktigaste nu är att komma igång och att passen jag gör har extrem kvalitet. Vi får se när den riktiga mängdträningen kommer, det beror på motivationen, det här är det som känns rätt just nu och då får det vara så. Tanken är nu att åtminstone göra ett bra pass varje dag och fokusera på att bygga upp bålstyrkan, en del  tester under våren visat kan vara orsaken till mina ryggproblem. Hur länge den här fasen blir får vi se, men nu känns det i alla fall skönt att vara igång och på någon sorts väg!

13/11-2018

Tisdagsmys.

Undrar om det hänt att jag uppdaterat bloggosfären två gånger på lika många dagar.. Hur som helst slår även blixten ibland ner från de klaraste av himlar.

Läs inlägget

12/11-2018

Det flyter på i den gråa vinterstaden.

Sedan premiären på den utlagda snön förra lördagen har det konstant varit plusgrader, vilket börjar märkas på snön... Så Östersund har väl inte visat upp sig från sin bästa sida, men är inte mycket bättre någon annanstans just nu. Så trots att gänget här gjort ett stort jobb med spåren, varierar jag fortfarande skidor med löpning och lite åkning på bandet. Nu håller dock mer snö på att läggas ut, och snart smäller det nog bara till så har vi 7 KM att åka på.

Läs inlägget

07/11-2018

Bra skateintervaller och snart nya tider.

Har börjat använda korridoren i källaren som skjutbana, skönt när det börjar kallna på ute 😊

Läs inlägget

28/10-2018

Första fartpasset efter magsjukan.

Efter några dagar av det passivare slaget så känns det skönt att kroppen är sig själv igen. Igår körde jag ett kortare intervallpass som bestod av 5X1 min, 5X30 s och 5X15 s löpning med stavar. Det passet var bra av två skäl, det är kort och intensivt och kräver därför inte lika mycket energi, en vara jag inte vill bränna för mycket av just nu, då jag inte börjat vara riktigt sugen på mat förrän igår. Men också för att det närmar sig den tid på året då det är bra om man kan röra sig fort...

Läs inlägget

23/10-2018

En bra magsjuka.

Efter förra veckans sista pass, som i söndags kördes på bandet bjöd Matilda på höstmys hemma. På TVn var det derby och ute höstigt, kändes konstigt att sitta hemma och kolla på DIF - AIK, men mycket plugg och träning gjorde att jag prioriterade bort fotboll den här gången.

Läs inlägget

16/10-2018

Kortare Vasapass.

17 timmar plus tre styrkepass och två bra fartpass blev förra veckans bidrag till träningsdagboken. Då veckan innan hade fokus på fart, körde jag därför under förra  veckan ”bara” två pass av detta slag, men två vassa sådana. I onsdags stod 7X6 min skate på programmet. Efter ett långpass på fyra timmar dagen innan, där jag gick ganska låg, var det stark sportdryck och en tung kropp på uppvärmningen, men när intervallerna drog igång var känslan ändå ganska bra och kändes som det gick fort.

Läs inlägget

07/10-2018

Utklassar mig själv.

Bra vecka med träning i bagaget, bara drygt 11 timmar plus två styrkepass, men kvaliteten har istället varit desto högre. Har hunnit med fyra hårdare intervaller och ett impulspass utöver de två distanspassen jag gjort, så veckans syfte har verkligen nåtts.
 

Läs inlägget

02/10-2018

Några lugnare dagar och snabbvecka.

Efter mycket bra träning under en längre tid och några rejäla pass i början på förra veckan, kände jag redan när jag vaknade i onsdags att kroppen var extra trött. Det är den ju ofta när man vaknar, men brukar ju komma igång ganska snabbt, så bet ihop och gav mig ut på mitt planerade långpass. När jag inte kände mig bättre efter 1,5 H, utan nästan tröttare så valde jag att vika hemåt och istället försöka hitta kraft till torsdagens intervaller. Men när jag inte heller då kände mig där varken mentalt eller fysiskt, bestämde jag mig för att jag efter många bra pass på slutet och en kommande vecka med fokus på fart tyckte jag det var bättre att vila och inte riskera att göra ett halvdåligt pass. Så fram till i söndags har jag förutom ett kortare löpintervallpass på band, tagit det väldigt lugnt med träning. Har varit en mentalt tuff sommar och sedan guidebiten löst sig, har det varit mycket med skola, energi som gått åt till att åka med nya gubbar och träningsbelastningen på det. Alltså känner jag att det egentligen är huvudet som är trött och inte kroppen i lika hög grad. Ska jag börja hitta den där rappheten nu inför vintern så måste jag vara fräsch i huvudet och sugen, alltså får jag vara extra lyhörd på det här framåt.

Läs inlägget

23/09-2018

Stark men lite trög.

Hösten är här på riktigt, vilket märks när temperaturen börjar krypa ner emot fem grader på förmiddagarna. Med det börjar nog de flesta skidåkare känna att säsongen närmar sig. De första ställena lägger ut snö i mitten av oktober, och här i Östersund är vi bara någon vecka efter. Så även om det är ett tag till tävlingspremiärerna, känns det ändå att det drar ihop sig, är ju liksom inte den internationella fotbollens knappa tre månader mellan säsongerna här, så två månader är ju inte allt för länge.

Läs inlägget

16/09-2018

Vila på vilodagen.

Efter en stabil träningsvecka är det som rubriken antyder vila från träningen idag. Som ekonom är man inte van med allt för många föreläsningar, utan istället mer jobb på egen hand, vilket passar mig bra. De första två veckorna har vi haft fyra tretimmarsföreläsningar, men det trivs jag också ganska bra med, då jag gillar att komma igång från morgonen och ha gjort första passet innan skolan börjar på den för mig optimala tiden 10:15.
 

Läs inlägget