I en annan tidszon.
21/02-2018

Träningen, livet och väntan flyter på här hemma. Har som sagt börjat ställa om tiden så jag ligger några timmar bättre i fas när jag kommer till Sydkorea nästa fredag. Sedan förra måndagen är det uppstigning 04:00 och sängdags runt 7. Så är inte den socialaste versionen av mig själv just nu, ligger fel i tid jämfört med alla andra, tränar, äter och sover när ingen annan gör det. Trivs dock ganska bra med min tidiga kopp kaffe för att vakna till och och de OS-grenar jag normalt sätt inte kollar på så mycket. Slope style där vid 04:30 är min nya grej, och ger dessutom lite nostalgiska minnen till när vi som barn gjorde alla de där tricken på stutsmatta, fast i mindre format såklart. Känner att alla sådana här saker får mig att förstå att det drar ihop sig och att modet börjar komma på riktigt. Nu är det bara sista dagarna av lite tuffare träning kvar innan det är dags att börja släppa upp ännu mer. Är just nu inne i en period med halvmycket träning, fast bra kvalitet. Fokuset ligger på att köra sig riktigt trött på de hårda passen, för att på så sätt börja hitta formen och mjölksyratåligheten.

Fick i dagarna hem ett par nya superdojor från bästa Alpina. Viktigt att ha två par pjäxor av varje med sig när man ska på en tävling som betyder så här mycket. Jag kör med väldigt tighta skor, och är noga med och har provat många olika modeller och storlekar för att hitta de skor som ger bäst känsla. I värsta fall går det alltid att låna ett par bra skidor eller stavar, men att vara utan mina egna pjäxor skulle vara döden. Därför är jag så glad för kvaliteten och servicen hos Alpina!

13/11-2018

Tisdagsmys.

Undrar om det hänt att jag uppdaterat bloggosfären två gånger på lika många dagar.. Hur som helst slår även blixten ibland ner från de klaraste av himlar.

Läs inlägget

12/11-2018

Det flyter på i den gråa vinterstaden.

Sedan premiären på den utlagda snön förra lördagen har det konstant varit plusgrader, vilket börjar märkas på snön... Så Östersund har väl inte visat upp sig från sin bästa sida, men är inte mycket bättre någon annanstans just nu. Så trots att gänget här gjort ett stort jobb med spåren, varierar jag fortfarande skidor med löpning och lite åkning på bandet. Nu håller dock mer snö på att läggas ut, och snart smäller det nog bara till så har vi 7 KM att åka på.

Läs inlägget

07/11-2018

Bra skateintervaller och snart nya tider.

Har börjat använda korridoren i källaren som skjutbana, skönt när det börjar kallna på ute 😊

Läs inlägget

28/10-2018

Första fartpasset efter magsjukan.

Efter några dagar av det passivare slaget så känns det skönt att kroppen är sig själv igen. Igår körde jag ett kortare intervallpass som bestod av 5X1 min, 5X30 s och 5X15 s löpning med stavar. Det passet var bra av två skäl, det är kort och intensivt och kräver därför inte lika mycket energi, en vara jag inte vill bränna för mycket av just nu, då jag inte börjat vara riktigt sugen på mat förrän igår. Men också för att det närmar sig den tid på året då det är bra om man kan röra sig fort...

Läs inlägget

23/10-2018

En bra magsjuka.

Efter förra veckans sista pass, som i söndags kördes på bandet bjöd Matilda på höstmys hemma. På TVn var det derby och ute höstigt, kändes konstigt att sitta hemma och kolla på DIF - AIK, men mycket plugg och träning gjorde att jag prioriterade bort fotboll den här gången.

Läs inlägget

16/10-2018

Kortare Vasapass.

17 timmar plus tre styrkepass och två bra fartpass blev förra veckans bidrag till träningsdagboken. Då veckan innan hade fokus på fart, körde jag därför under förra  veckan ”bara” två pass av detta slag, men två vassa sådana. I onsdags stod 7X6 min skate på programmet. Efter ett långpass på fyra timmar dagen innan, där jag gick ganska låg, var det stark sportdryck och en tung kropp på uppvärmningen, men när intervallerna drog igång var känslan ändå ganska bra och kändes som det gick fort.

Läs inlägget

07/10-2018

Utklassar mig själv.

Bra vecka med träning i bagaget, bara drygt 11 timmar plus två styrkepass, men kvaliteten har istället varit desto högre. Har hunnit med fyra hårdare intervaller och ett impulspass utöver de två distanspassen jag gjort, så veckans syfte har verkligen nåtts.
 

Läs inlägget

02/10-2018

Några lugnare dagar och snabbvecka.

Efter mycket bra träning under en längre tid och några rejäla pass i början på förra veckan, kände jag redan när jag vaknade i onsdags att kroppen var extra trött. Det är den ju ofta när man vaknar, men brukar ju komma igång ganska snabbt, så bet ihop och gav mig ut på mitt planerade långpass. När jag inte kände mig bättre efter 1,5 H, utan nästan tröttare så valde jag att vika hemåt och istället försöka hitta kraft till torsdagens intervaller. Men när jag inte heller då kände mig där varken mentalt eller fysiskt, bestämde jag mig för att jag efter många bra pass på slutet och en kommande vecka med fokus på fart tyckte jag det var bättre att vila och inte riskera att göra ett halvdåligt pass. Så fram till i söndags har jag förutom ett kortare löpintervallpass på band, tagit det väldigt lugnt med träning. Har varit en mentalt tuff sommar och sedan guidebiten löst sig, har det varit mycket med skola, energi som gått åt till att åka med nya gubbar och träningsbelastningen på det. Alltså känner jag att det egentligen är huvudet som är trött och inte kroppen i lika hög grad. Ska jag börja hitta den där rappheten nu inför vintern så måste jag vara fräsch i huvudet och sugen, alltså får jag vara extra lyhörd på det här framåt.

Läs inlägget

23/09-2018

Stark men lite trög.

Hösten är här på riktigt, vilket märks när temperaturen börjar krypa ner emot fem grader på förmiddagarna. Med det börjar nog de flesta skidåkare känna att säsongen närmar sig. De första ställena lägger ut snö i mitten av oktober, och här i Östersund är vi bara någon vecka efter. Så även om det är ett tag till tävlingspremiärerna, känns det ändå att det drar ihop sig, är ju liksom inte den internationella fotbollens knappa tre månader mellan säsongerna här, så två månader är ju inte allt för länge.

Läs inlägget

16/09-2018

Vila på vilodagen.

Efter en stabil träningsvecka är det som rubriken antyder vila från träningen idag. Som ekonom är man inte van med allt för många föreläsningar, utan istället mer jobb på egen hand, vilket passar mig bra. De första två veckorna har vi haft fyra tretimmarsföreläsningar, men det trivs jag också ganska bra med, då jag gillar att komma igång från morgonen och ha gjort första passet innan skolan börjar på den för mig optimala tiden 10:15.
 

Läs inlägget